Kostnader och bidrag för förpackningsinsamling
Hyresvärdar och bostadsrättsföreningar i Sundbyberg med insamling av förpackningsavfall för boende på fastigheten har rätt till ett bidrag.
Kostnad för förpackningsinsamling
Vi har inte någon maxtaxa som de insamlingsentreprenörer vi har avtal med inte får överskrida. Varje entreprenör tar betalt efter egen prislista som vi inte har insyn i.
Men hämtningen av förpackningar subventioneras av förpackningsproducenterna. Därmed ger vi ett bidrag till fastighetsägare med insamling av förpackningar.
Detta är dock en tillfällig lösning tills vi har en egen entreprenad för förpackningsinsamling. Då kommer insamlingen att ha avgifter i avfallstaxan på samma sätt som för annan avfallshämtning som utförs på vårt uppdrag. Dock kommer insamlingen fortsatt att vara subventionerad av förpackningsproducenterna och därmed kommer det finnas möjlighet till en lägre avgift för förpackningar än för de andra avfallsslagen.
Bidrag till förpackningsinsamling
Bidraget grundar sig på en ersättningsmodell som är fastslagen av Naturvårdsverket och som bekostas av förpackningsproducenterna. Bidraget kommer oftast inte att täcka hela kostnaden för insamlingen men är ett bidrag till er som har förpackningsinsamling.
För att bidraget ska täcka hela kostnaden för hämtning kan ni behöva fler eller större kärl. Och hämtning av kärlen ska ske enligt nedan:
- Pappers- och plastförpackningar varannan vecka
- Glas- och metallförpackningar var fjärde vecka
Rabatt på ordinarie avfallsfaktura
Bidraget kommer som en rabatt på den ordinarie avfallsfakturan från oss (varannan månad). Om bidraget överskrider avgifterna för avfallshantering kommer ni att få en negativ faktura som kan användas som avdrag för andra fakturor från oss.
Om ni exempelvis ingår i en samfällighetsförening som betalar avfallsfakturorna från oss, kommer rabatten att hamna hos samfälligheten. Det framgår dock av fakturan för vilken fastighet bidraget gäller.
Bidragsmodellen bygger på två delar
- Antal lägenheter och eventuella samlokaliserade verksamheter som är anslutna till insamlingen. En samlokaliserad verksamhet är ett företag som hyr lokal på en fastighet och som inte har ett eget avfallsabonnemang utan använder samma avfallstjänst som de boende. Här räknas den som en lägenhet. Verksamheter med egna avfallsabonnemang hos oss räknas inte in här.
- Regelbunden hämtning av:
- pappersförpackningar,
- plastförpackningar,
- glasförpackningar och/eller
- metallförpackningar
Ni behöver inte ha alla avfallsslag för att få bidrag. Ni får bidrag för de avfallsslag ni har insamling av. Vi ser gärna att ni ordnar insamling av alla förpackningsslag före 2027, men det är inget krav. Vi ger inte något finansiellt stöd för att anordna insamling.
Räkneexempel
Nedan finns ett räkneexempel för bidrag för fastighet med 40 hushåll och en samlokaliserad verksamhet. Summorna är exklusive moms och gäller för kommungrupp 2, som Sundbyberg tillhör. De uppdateras en gång per år, senast i februari 2025, enligt årlig indexering från Naturvårdsverket. (Samlokaliserad verksamhet är ett företag som hyr lokal på en fastighet och som inte har ett eget avfallsabonnemang utan använder samma avfallstjänst som de boende.)
Antal lägenheter | Antal samlokaliserade verksamheter | Typ av förpackning | Bidrag per lägenhet och samlokaliserad verksamhet/år | Totalt bidrag/år |
---|---|---|---|---|
40 | 1 | Papper | 106 kr | 4 346 kr |
40 | 1 | Plast | 118 kr | 4 838 kr |
40 | 1 | Metall | 23 kr | 943 kr |
40 | 1 | Färgat glas | 23,50 kr | 964 kr |
40 | 1 | Ofärgat glas | 23,50 kr | 964 kr |
Faktakällor för utbetalning av bidrag
För att vi ska ge korrekt bidrag till er som har insamling av förpackningar behöver vi information om
- vilka avfallsslag som hämtas från fastigheten samt
- hur många hushåll respektive samlokaliserade verksamheter som nyttjar insamlingen.
Informationen i den första punkten hämtar vi från er entreprenör. Information om antalet lägenheter per fastighet har vi fått från er tidigare, men däremot saknas information om eventuella samlokaliserade verksamheter.
För att säkerställa att vi har rätt uppgifter uppmanar vi er att kontrollera fakturan och informera vårt Servicecenter ifall något inte stämmer.
Vi vill också ha information om ändrade förutsättningar. Exempel på ändringar kan vara att fler förpackningsslag samlas in, fler samlokaliserade verksamheter ansluts till insamlingen, antal lägenheter förändras efter sammanslagning/delning eller påbyggnad, eller försäljning av fastighet.
Har ni inga ändringar behöver ni inte göra något, bidraget löper på som vanligt.
Gemensamhetslösningar
Är ni två eller flera närliggande fastigheter där de boende i den ena fastigheten saknar miljörum men lämnar sina förpackningar i den andra fastighetens miljörum? Då behöver fastighetsägaren som står på avtalet för insamlingen kontakta vårt Servicecenter för att båda ska få del av bidraget. Ange ”Delat miljörum” i ämnesraden.